DE  /  ENG /  RUS

Parhaita paloja museossamme

 
  • Kiviniemen ja Syvärinniskan siltojen pienoismallit (2.krs)

    Vesistöjen ylitykset ovat keskeistä pioneeritoimintaa. Jatkosodan aikana pioneerijoukot rakensivat suuren määrän erilaisia kenttäsiltoja. Kahteen taidokkaasti tehtyyn suurikokoiseen pienoismalliin sodan ajalta voi tutustua perusnäyttelyn jatkosotaosiossa toisessa kerroksessa. Kiviniemen silta (105,5 m, kantavuus 7 tonnia) rakennettiin räjäytetyn rautatiesillan raunioiden varaan Vuoksen yli 1.-5.9.1941. Syvärinniskan kenttäsilta (pituus 392 m, ajoradan leveys 6 m, kantavuus 12 tonnia) valmistui kahden kuukauden työn jälkeen huhtikuun alussa 1942. Siltojen pienoismallit ovat tehtävään komennettujen pioneerien sodan aikana rakentamia.

     

    Kiviniemen sillan pienoismalli

    Vuoksen yli Kiviniemessä syyskuussa 1941 rakennetun sillan pienoismallin valmistivat talvella 1941–1942 Pioneeripataljoona 13:n korpraalit Sulkakoski ja Vuorela sekä pioneeri Huuskonen.

    Pienoismalli kertoo yksityiskohtaisesti ja havainnollisesti kenttäsillan rakenteellisista ratkaisuista.

    Kenttäsilta rakennettiin räjäytetyn rautatiesillan rakenteiden päälle. Vuoksen ylittäviä siltoja onkin hävitetty jokaisessa Suomen itsenäisyyden ajan sodassa.

    Sisällissodan alettua tammikuussa 1918 valkoisten joukot räjäyttivät Kiviniemessä olevan rautatiesillan. 1920-luvun alussa Kiviniemeen rakennettiin uusi rautatiesilta. Tämän sillan suomalainen 13. Pioneerikomppania räjäytti talvisodan alkuvaiheessa 6.12.1939.

    Välirauhan aikana 1940–1941 rakennettiin alueluovutuksissa Neuvostoliitolle jääneelle paikalle jälleen uusi rautatiesilta. Suomalaisjoukkojen edetessä jatkosodan hyökkäysvaiheessa neuvostojoukot räjäyttivät tämän sillan 29.8.1941. Sillan osat putosivat asentoon, joka on tarkasti mallinnettu pienoismallissa.

    Pioneeripataljoona 13:n kaksi komppaniaa rakensivat sillan raunioiden päälle 1.–5.9.1941 puisen autokenttäsillan, josta siis tehtiin pienoismalli. Sillan pituus oli 105,5 metriä ja kantavuus 7 tonnia. Hyökkäysvaiheen aikana sillan ylitti keskimäärin 450 autoa vuorokaudessa. Silta purettiin talvella 1942 ja vuosina 1942–1943 tilalle rakennettiin jälleen rautatiesilta. Sekin räjäytettiin kesäkuussa 1944 suomalaisten joutuessa vetäytymään alueelta.

      Takaisin